Raffica a Görög tengeren


2017.04.20.
A görög vizeket is meghódítottuk.


A Raffica csapat idén is Görögországban vett részt az első versenyén, immáron hagyományosan, mivel ez volt a harmadik ilyen szezonkezdés.  A verseny 3 napos. Első nap Athén – Hydra, második nap Hydra szigeténél van egy pályaverseny, majd a
3. napon Hydra-Athén.
 
        Egy szép tavaszi szerdai napon indultunk neki az útnak, tele energiával, izgatottsággal. Csapatunk idén egy Farr 52-es hajó legénységétől kapott meghívást a méltán híres
Optimum Team-től. A görög csapat kiváló versenyeredményeiken kívül még azzal is büszkélkedhetnek, hogy a Quantum vitorlagyártó cég egyik tesztcsapata. Legénységükbe tartozik a világ első- háromban nyilvántartott vitorla tervezője is, Patroklos Tahtatzis.
 
            Amit a hajóról tudni érdemes: 2000-ben épült Bruce Farr tervei alapján, az offshore versenyzésre kialakítva (műszerei, navigációja fejlett számítógépes COM-rendszer, ami majd  a későbbiekben előkerülő „target speed”-et jelezte nekünk). 2003-ban került vendéglátóink tulajdonába OPTIMUM3 néven, azóta a telephelye megszakítás nélkül Görögországban van.
A hajótest fullcarbon , az árboc hossza 27m (természetesen carbon), 2 db grinderrel dolgozik,
az egyik a középen elhelyezkedő 80-as csörlőt hajtja ,amin a großshott pihen, a másik a két darab háromsebességű csörlőt mozgatja, amivel az orrvitorla, és a bőszeles vitorla shottját állítjuk.
A személyzet nélküli önsúlya 8800kg , melyből 3000kg a bulba, tömege, merülése 3,2 méter.




A vitorlákról pár szó:
  • nagyvitorla 105nm (összehasonlításképpen a Raffica 97nm)
  • A2 –aszimmetrikus bőszeles vitorla gyenge szeles- 225nm (Raffi ~250nm)
  • A1 –aszimmetrikus bőszeles vitorla erős szélre- 250nm (Raffi ~290nm)
  • Genoa
  • Code 1,2,3,4,5, és még sorolhatnánk …

Egyszóval „Igazi Nagyfiú”, aki bebizonyította nekünk, hogy nem ijed meg a gyengébb széltől sem (2-4 Bft), míg Ő inkább az 5-8 Bft-os tartományban érzi magát igazán a tenger Urának .
 
            Sima, jókedélyű kétórás repülőút után érkeztünk meg Athénba, ahol a vendéglátóink vártak minket kocsikkal. A szállás elfoglalása után első utunk a kikötőbe vezetett, ahol egy gyors vacsorán egyeztettük a programot. Mivel másnapra hajó-szerelést és edzést terveztek be nekünk és invitáltak bennünket egy napfelkeltés dzsoggingra a parton, így hamar nyugovóra tértünk, tengeri panorámás szobáinkban.



 

A csapatban reggel érezhető volt az izgalom. A hosszú tél után végre vízre-szállunk és nem is akármilyen hajóval. Egész délután a hajó körül tevékenykedtünk, megismertük új posztjainkat és az ezzel járó feladatokat. Miután minden a helyére került, elkövetkezett a pillanat, amit ősz óta vártunk - kifutottunk a kikötőből!
 
            Az edzés váltakozó szélviszonyok között zajlott, így lehetőségünk volt több vitorlát is kipróbálni, felhúzni, megtapasztalni a hajó sebességét, tulajdonságait. Az Optimum csapatból hatan voltak a hajón, mi tíz fővel képviseltettük magunkat. Mivel előző nap este és aznap délután részletesen kibeszéltük a feladatokat, így zökkenőmentesen történtek a dolgok. A kormányt
Király Zsolt fogta, ő vitte a hajót végig az edzésen és a verseny alatt is, görög “kollégáink” nagy megelégedésére. Kikötés után rendbe tettük a hajót, megbeszéltük az edzés tapasztalatait, majd irány a hotel.
 
            Estére vacsorát és városnézést terveztünk, mert a pénteki rajtot délután négyre tűzték ki
a szervezők, gondolva a dolgozókra is. Görög származású csapattársunk, Mika vezetésével, megindultunk a belváros irányába. A cél egy híres Gyros bár volt az Akropolisz lábánál.
Utunk során számtalan nevezetességet érintettünk, melyekről házi idegenvezetőnk kimerítő ismertetőt nyújtott. Sokat megtudtunk Athén történelméről, az ott élők szokásairól. Az étterembe érve már vártak minket, ízelítőt adott a tulajdonos a helyi jellegzetes ételekből, italokból.
Csirke, sertés és borjúhúsokból készült különlegességeket kaptunk, felejthetetlen ízek sorával találkoztunk. Gyümölcsökből és fűszernövényekből készült frissítőket sorakoztattak fel a menüsor mellé. Vacsoránkat, mint szinte mindenhol Görögországban, friss gyümölcsök felszolgálásával zárták. Egy kis séta, nézelődés zárta a napot, a szállásra visszatérve, nyugovóra tértünk.  



 

Eljött a verseny régóta várt napja. Számunkra kicsit érdekes módon, délután 4 órakor volt a rajt, így bőven volt időnk ráhangolódni a versenyre. A korai ebéd után, megszállta a piros hadsereg a hajót és kifutottunk az Alimos kikötőből. Mindenki egyből elfoglalta a pozícióját a hajón.
A rajt előtti bemelegítést és a szokásos előkészületeket megtettük, ilyenek például egy pár forduló, hauzolás, illetve a rajtvonal felmérése. Görög kollégáinktól kaptunk pár apró tanácsot a rajt előtt helyzetre, illetve a műszerek beállításához, de kiderült, hogy a műszerek esetünkben elhanyagolhatóak voltak az emberi tényező mellett. Rajtnál a mi általunk már megszokott „centizgetést” vendéglátóink nemigen ismerték, a magyar csapat újat mutatott egy tökéletes felélesedéssel a vonal luw-oldalán. Ezt a tátva maradt szájak, illetve a körülbelül 10 másodperc múlva érkező reakció követte, hogy „ejha”, ez aztán „Király”-volt!
 

16:00-kor elrajtoltunk a körülbelül 50 hajót számláló mezőnnyel. Gyakorlatilag tökéletes rajtot csináltunk az 52 lábas hajóval a 8-10 csomós szélben, jobbcsapáson. A fölöttünk lévő hajóknak meg voltak számlálva a percei már a rajt pillanatában… Ezt követően egy hosszú kreuzos menet következett, majd feligazítottunk egyet a jobb szél reményében. Ezt követően lepörgött a szél, így genoaról bőszeles vitorlára váltottunk. Egy hosszú egytakkos félszeles menet következett Hydra szigete felé az egyre frissülő szélben (14-16 csomó).  Csúcssebességünk 12 csomó volt. A szoros bejáratánál a naplemente után a szél leállt és elérkezett a gyengeszeles kreuzos befutó szakasz, amit szerencsénkre egyre stabilabb szélben tudtunk végigcsinálni. A kikötőhöz közeledve felkapcsolták a reflektorokat, és dudaszó jelezte , hogy befutottunk az abszolút első helyen!




 
Már sötét volt mikor kikötöttünk, így is csodálatosan festett Hydra kicsiny települése. Hydra, a Szaróni-szigetek egyike Görögországban. A Peloponnészosz-félszigettől a keskeny Ídrai-öböl választja el. A sziget fő települése az északi parton fekvő Ídra kikötőváros, amely hold alakú, közepén éttermekkel, boltokkal. Innen minden irányba meredek utcácskák vezetnek utalva a középkori velencei befolyásra. A félhold két végén erődök állnak ágyúkkal, régen ezekkel védték a kikötőt. A félhold bal oldali végén jellegzetes szélmalmok láthatók már messziről. Vendéglátóinkat szemmel láthatólag nem zavarta a kesze-kusza utcaszerkezet, hamar a szállásunkhoz értünk. Csapatvacsora, a tapasztaltak kielemzése, rövid séta, a beérkező hajók köszöntése volt az est hátralévő részének programja.




 
A hydrai napfelkelte páratlan! A csapat egy része korán reggel összeverődött a kikötőben, hogy részese legyen ennek a csodának. Sajnos szél nem volt, így a szombati pályaversenyt lefújták, Ezért elhatároztuk, hogy amit lehet, megnézünk a szigeten. Hosszas sétát tettünk a dombokkal tűzdelt szigeten, öbölről öbölre vándorolva, élveztük a jó időt, a zavartalan napsütést. A déli nap nyomását szinte érezni lehetett a fejünkön, annyira égetett. Idők végeztével egy vízitaxi állomáson hajóba szálltunk és visszatértünk a kikötőbe.
Érdekes utazás volt a hullámokra igen érzékeny kicsi hajóval, miközben a lemenő nap és a sziget látványa teljesen elvarázsolt minket.  Az estét egy korai vacsorával zártuk.


           A 3. napon, vasárnap reggel korán keltünk és egy gyors reggeli után fél 9-kor elrúgtuk a hajóval a partot. A körülmények a vízen sajnos nem voltak kecsegtetőek, de jött a jó hír, fújni fog a szél! 10 órakor elrajtoltunk, újra egy remek startot csináltunk jobbcsapáson. A versenyben résztvevő hajókat gyorsan magunk mögött hagytuk az egyre frissülő szélben.
A verseny elején csodálatos élményben volt részünk, egy pár delfin velünk tartott, felbukkantak többször majd alámerültek. Fantasztikus látvány volt.

A kis szoroson átvágva megérkezett a 15 csomós szelünk, amivel 10 csomóra gyorsulva (megközelítőleg 1 csomóval nagyobb sebességgel , mint amit a computeres rendszerünk kalkulált) „NICE TARGETSPEED GUYS, VERY GOOOD BOATSPEED!!” J  robogtunk Pireus felé, megállíthatatlanul. A szél időnkénti erősödésére és gyengülésére gyors vitorlacserékkel reagáltunk A1 és A2 között. Egy remek hauzolást követve célba vettük a kikötőt. Ezen a takkon is egy hosszabb menet következett, majd még egy hauzolást követően a pireuszi kikötő bejáratát átszelve megszólalt az a bizonyos duda, ami az első helyünket jelentette. Látótávolságon belül nem volt ellenfelünk, úgyhogy egy gyors pacsi után leszereltük a hajót és kikötöttünk a péntek óta üresen álló kikötőhelyünkre. 




Mindenki nagyon örült az eredménynek, így gyorsabban ment a hajó rendberakása is. Egy közös csapatfotó után elköszöntünk görög csapattársainktól, megköszöntük ezt az életre szóló élményt,
a sok-sok új tapasztalatot, és a baráti fogadtatást. Visszatértünk a hotelbe, ahol újra elfoglaltuk a kényelmes szobáinkat. A jó eredményt megünnepelve elfogyasztottunk egy ízletes vacsorát a szálloda skybárjában, majd egy kiadós pihenés következett. Mindenkin eluralkodott a fáradtság munkát az út alatt, rengeteg „kávét kellett ledarálni” ehhez az első helyhez.


Hétfő……hazautazás…..Szerencsére volt pár óránk kirándulni Athén városában még délelőtt. Idő hiányában úgy döntöttünk, hogy felszállunk egy Hop-on Hop-off buszra, amivel gyorsan megnézhetjük Athén nevezetességeit. Akropolis, Parthenon, Zeus temploma, parlament, nemzeti könyvtár, megannyi nevezetességet érint a busz útvonala, melyeket a nyitott emeleti részről kényelmesen rövid idő alatt megtekinthettünk. Igazán jó választás volt. A túránkat úgy fejeztük be, hogy meglátogattuk az új nemzeti könyvtárat és operaházat. Az alig másfél éve elkészült épületet egy időszámítás előtti 8. és 5. század közötti időszakból származó temetkezési helyre építették a piraeusi kikötő irányába. Renzo Piano olasz sztárépítész tervezte és egy görög hajómágnás Stavros Niarchos ajándékozta az államnak ezt az 580 millió dolláros épületet. Monumentális, teljesen önellátó környezettudatos létesítmény, mely tetejéről káprázatos kilátás nyílik Athén városára és a piraeusi öbölre. Ez a hely még sokak számára nem ismert, mi sem találtuk volna meg “helyi” segítség nélkül.




 
Összefoglalva eredményes, szép, tapasztalatokkal teli szezonkezdés volt ez a Raffica csapat részére. Bízunk benne lesz még alkalmunk eljutni erre a versenyre.
 
 
Köszönjük a meghívást görög csapattársainknak!
 
A csapat:
 
Kormányos:  Király Zsolt
 
Optimum csapat:
ΝΙΚΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ    *    ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΤΑΧΤΑΤΖΗΣ    *    ΛΑΜΠΡΟΣ ΝΑΚΗΣ
           ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΛΙΒΑΣ           *       ΝΙΚΟΣ ΛΑΖΟΣ     *     GERY GABRIEL
 
Raffica csapat:
Borsos M. Miklós     *     Mónus Gyula    *     Munka Márton   *    Puskás Tamás    *   Török László
                    Weidinger György    *    Sebestyén Roland    *    Osváth Márton



         







 

© 2010-2015 raffica.hu - Minden jog fenntartva! email: info@raffica.hu

Designed and created by Adamic