Barcolana eredmény!


2013.09.10.
Az őszi évad legnagyobb létszámú adriai vitorlás versenye kétségtelenül a Barcolana. A trieszti öbölben megrendezett, amúgy rendkívül rövid, 13 mérföldes versenyen idén is több mint 1500 (!) hajó indult.

Barcolana 2013, Olaszország, Lange Péter beszámolója

Az őszi évad legnagyobb létszámú adriai vitorlás versenye kétségtelenül a Barcolana.
A trieszti öbölben megrendezett, amúgy rendkívül rövid, 13 mérföldes versenyen idén is több mint 1500 (!) hajó indult.
A versenyen hatalmas nevek és hatalmas hajók vesznek részt: itt van mindjárt a sokszoros győztes Esimite Europa 2, ami egy száz láb hosszúságra megnövelt IRC super maxi, balatoni szemmel nézve egyszerűen felfoghatatlan méretekkel rendelkezik, de ezen kívül rengeteg 70-80 lábas maxi, mini maxi, TP52-es, Open 60-as, Farr 80-as, és több RC40-es is indul a versenyen, hogy csak a legesélyesebb hajókat említsük. Ezen kívül tucatjával vesznek részt még olyan 30-40-50 lábas hajók, amelyik látványára a világ bármelyik kikötőjében azonnal felszisszen egy hozzáértő.
És bár trapézos hajóval nem lehet indulni, a Raffica a Kékszalagon már jól bevált kiülő kerettel szintén benevezett és a Custom kategóriában indulhatott a versenyen.

A verseny felvezetése számtalan part és vízi rendezvénnyel már egy héttel korábban megkezdődött, de nekünk ez kimaradt, lévén, hogy a verseny előtt egy nappal érkezik meg a csapat és a hajó a Trieszt mellett található Muggiába.
A hajót hamar összeszereljük, csak akkor áll le teljesen a munka, mikor befut mellénk az Esimit Europa 2, és kidaruzzák mellettünk a hajót. Jellemző a méretekre, hogy egy hatalmas 125 tonnás darut hoznak a kiemeléshez. Ennek a hajónak a kidaruzása több mint fantasztikus, a hajó méretei, a profi csapat, és a láthatóan komoly költségvetés igen csak mély benyomás kelt az emberben.
Zsolti azonban visszaparancsol az összeszereléshez minket, így mi is hamar elkészülünk a kis handmade’ hajónkkal, ami azért ezzel a kiülő kerettel elég viccesre sikeredett.
Az utólag felbarkácsolt és ragasztószalagokkal megerősíttet kiülő keret nem túl profi benyomást kelt, kicsit sajnálkozva nézegetnek minket a profi sporttársaink, de azért mi igen jó hangulatban készülünk a másnapi versenyre, hisz idén már jó pár versenytársat sikerült meglepnünk a mi kis öreg bárkánkkal.

Hamar nyugvóra tér a csapat, hisz másnap korán kezdünk.
A hajó egész éjjel a vízen maradt, így másnap nem kell daruznunk sem, így gyors pakolás után indulhatunk is a vízre. A hangulat meglepően jó, mosolyogva teszi mindenki a dolgát, Király Zsoltinak is van néhány jó szava hozzánk. Gyors vitorlaszerelés után megcélozzuk a pár kilométerre, Trieszt előtt lévő kb. 2 km hosszú rajtvonalat és vitorlázva, a rajt előtt egy órával kényelmesen meg is érkezünk oda. Ami ott fogad minket az leírhatatlan.

Rendkívül kis helyen hihetetlen mennyiségű hajó helyezkedik és keresi a minél jobb helyet magának a rajtvonalon. A szabályok megengedik, hogy a rajt pillanatáig a motort szabad használni, amit az olasz kollégák persze nem is hagynak ki. Pici gond, hogy nekünk nincs motorunk, így nagyvitorlával manőverezve keressük a helyünket a folyamatosan üvöltöző helyi csapatok között. Van, amelyik hajón egy komplett mexikói flamenco gitáros csapat szórakoztatja a nagyérdemű közönséget, van amelyik hajón több kutya ugat megállás nélkül, hisz nem lehet kihagyni az eseményből a házi kedvenceket sem, és persze vannak a vérprofik, akik folyamatosan koncentrálnak a rajt előtt. Na, ebbe a kategóriába tartozunk mi is, már csak azért, mert hajónkkal hatalmas feltűnést keltünk, bár a gesztusok alapján sokan inkább a flamenco gitáros csoportba sorolnak minket. Na de várjatok csak!
A rajtig hátralévő egy óra így igen izgalmasan és meglepően gyorsan eltelik. A rajtnál a teljesen leálló szélben alig tudunk megindulni, így egy kis billegtetéssel adunk lendületet a hajónak.

Ugyanezt a motort használó hajók egyszerűbben oldják meg, egy hatalmas gázadással adják meg a kezdő lendületet. Lassan kikúsznunk a tömegből és a nagyon gyenge szélben végre elindulunk. Szinte semmi szél nincs, a sebességünket a hajón lévő 16 ember súlya is tovább rontja, így egyelőre csak lassan távolodunk a tömegtől. A konkurens nagy hajók kicsit távolabb vannak tőlünk, az Esimit előnye is csak minimális. Lassan, de biztosan növeljük előnyünket a tömeghez képest, közvetlen közelünkben meglepő módon csak néhány kisebb hajó van, a nagy hajók úgy látszik még képetlenek megindulni ebben a széltelenségben.

Persze az Esimitre ez nem igaz, ő azért előttünk jár. Északkeletről lengedezik némi szél, Zsolti igyekszik is arra menni, és ez igen hasznosnak bizonyul, mivel a tőlünk délebbre, de még előttünk lévő Esimit, majd a RAN is leparkol egy jókora lavórban. Határozottan gyorsulunk, tőlünk északabbra lévő hajók szintén jönnek velünk, de jelenleg mi vagyunk a leggyorsabbak. Kevesebb, mint 10 perc elteltével átvesszük a vezetést, előnyünk látványosan nő, olyannyira hogy több, jetskivel közlekedő rendőr elszakad az Esimit-től és minket kezdenek kísérni.

Stabilan haladunk, jó 20 perce már mi vezetünk, miközben az Esimit-en is elővesznek egy hatalmas topgenoát. Ezzel végre megindulnak, de a hátrányukat nem tudják csökkenteni hozzánk képest. Közben északról egy komolyabb számú különítmény az erősebb szélben utolér, majd némileg meg is előz minket. A szél csíkokban terjed le, így nagyon kell koncentrálnunk, hogy az adott csíkot jól tudjuk kihasználni. Több TP52-es hajó, sőt egy RC44 is a nyakunkban lohol, de sikerül visszavernünk a támadásokat egy-egy határozott élesedéssel. Közben néhány vitorlacsere tarkítja a vitorlás programot, de sajnos tudomásul kell vennünk, hogy lassan, de biztosan elveszítjük a vezető pozíciónkat és északról egyre többen előznek meg minket.

Közben az Esimit kihalzol dél felé, és látszólag a még nagyobb széltelenség felé hajóznak, ám hamar kiderült, hogy jó műszerekkel vagy jó taktikussal, vagy mindkettővel rendelkeznek. Az északról lengedező szél lassan elhal, és a dél oldalon támad fel újra, bár továbbra is csak igen gyengén. Ám az itt lévő hajóknak ez hatalmas előnyt jelent, így beigazolódik az Esimit döntésnek a helyessége. Picit megkésve, de még időben kihalzolunk mi is, lekövetjük az Esimit útvonalát, ami helyes döntésnek bizonyul. Ugyan sokan vannak előttünk, de legalább nem állunk meg, hanem folyamatosan haladunk, nem úgy, mint az északi irányt erőltető hajók.

Lassan elérjük az első bóját, amit kb. 10 perccel előttünk vett az Esimit Europe, mi kb. a 15-ik helyen követjük őket. Felerősödik a szél, még mindig csak kis erővel fúj, ám a sebességünk látványosan nő. Utolérünk néhány komolyabb, 80 lábas versenytársat, és határozottan megelőzzük őket, majd célba vesszük a következő, amúgy kis távolságra lévő bóját. A mögöttünk lévő hajók látványosan szakadnak le rólunk, ebben a közepes szélben már nagyon jól teljesít a Raffica. Gyorsan elérjük a következő bóját, a hátrányunk egyértelműen csökkent a vezető hajókhoz képest, amikor is észleljük, hogy a versenyt befuttatta az olasz rendezőség. 10 órakor rajtoltunk, most 13 óra van, értetlenül fogadjuk a pályarövidítést, hisz így sok izgalom és túl sok játék nem volt a mai napon számunkra, de hát ez egy ilyen verseny. Viszont érthető, hiszen a mezőny nagy része még az első bója közelében sincs a gyenge szél miatt.
A célnál rengeteg hajó fogadja a befutókat, és meglepetésünkre komoly ováció fogad minket is, mivel hogy a 12-ik helyen futottunk be, amit itt igen komoly eredményként jegyeznek fel a helyiek.

A verseny hihetetlen élményt jelentett számunkra. A mosolyunk őszinte volt és végéig ki is tartott, hisz egy igazán jó hangulatú csapattal sikerült egy nagyon jó kis évadzáró versenyen részt vennünk, amúgy számunkra teljesen ismeretlen vizeken.

Köszönjük a lehetőséget Zsoltinak és a támogatást a háttércsapatnak!

A csapat:
Király Zsolt Kormányos
Bogár Tamás
Czibor András
Dr Rudas László
Edelényi-Szabó Zsolt
Fehér Balázs
Fekete András
Gál Zoltán
Horvath Balázs
Karácsony János
Kiss Árpád
Lange Péter
Nyékes Béla
Puskás Tamás
Sármay Bálint
Várkonyi Csaba

Motoros: Balázs Vilmos
Fotós: Németh Erika

© 2010-2015 raffica.hu - Minden jog fenntartva! email: info@raffica.hu

Designed and created by Adamic